Hero Image

Xerxes i drift

I ett mail kommer information om Att Karolinska institutets bibliotek idag släpper sin version av Xerxes, tidsenligt behängd med en solig beta-blaffa.

Jag tycker det ser jättebra ut. De har valt att lägga systemet i ett eget gränssnitt istället för att integrera det i hemsidan som jag tänkt göra. Man har sedan tidigare sin katalog i ett separat gränssnitt som man delar med Södertörns högskola. Gränssnittet är rent och känns både fräscht och inbjudande. Jag känner mig lite utslängd i Xerxes och kunde önska mig en något hårdare utseendemässig koppling med KIB:s webbplats, men det är väl en smaksak.

Det är en avancerad installation: De har valt att göra sin databaslista publik, vilket är mycket bra. SSL-kryptering har de fått igång. Proxykopplingarna ska fungera och sitter man inte på Karolinskas Institutets nätverk skickas man automatiskt till deras CAS. Gränssnittet finns endast på engelska. Hur pass väl man integrerat SFX vet jag inte (ännu). Det ska finnas en möjlighet i Xerxes att matcha träffresultatet mot SFX så att man endast får fram fulltextresurser, men jag vet inte om någon fått till det ännu.

Nu fins det mig veterligen två Xerxesinstallationer i Sverige: KIB och LTHB, och i augusti väntar Linköpings Universitetsbibliotek. Om Riksdagsbiblioteket kommer att ansluta sig till de lyckligas skara vet jag mera om efter kommande måndags möte med herr Strateg och herr Arkitekt. Det kanske blir ett hemmabygge i .NET istället.