Hero Image

Mobil Webbutveckling vid Illinois

Jag fick ont i nacken efter den här presentationen. Jag satt och nickade instämmande i tjugo minuter. Josh Bishoff, University of Illinois, beskrev under sin presentation hur de vid University of Illinois resonerade när de tog fram sin mobila lösning för biblioteket. Jag kan inte annat än att hålla med i hans argument.

De väljer att skriva en webblösning istället för appar, och det av alla de rätta orsakerna. Visst, det är coolare att lära sig tre nya programspråk och skriva appar, men vem bryr sig i slutändan. Dessutom verkar deras användarbas alldeles för spretig för att man skulle kunna motivera appar för bara tre plattformar.

Han visade på flera innovativa tjänster också. Till exempel gick den första länken i öppettidersidan till en sida som visade vilka filialbibliotek som var öppna just nu. Andra tjänster kopplade katalogdata till Google maps. De hade en hel del godis till, men det viktigaste var valet av plattform.

"So when we look at the choices for the mobile devices, it is clear that they must continue on the path to an open Web platform."
/Tim Berners Lee