Hero Image

vad-har-bibliotekarien-i-verktygsladan?

Jag ska äntligen bli uppgraderad till Windows 7. För att inte glömma och för att det kanske kan roa eller intressera någon så lägger jag upp en lista över saker som jag installerat på min nuvarande dator. Hur jag ska klara mig utan portabla program i Windows 7 förstår jag inte.

• 7-Zip [portable app]
    För att slippa installera ett program som gkan hantera .tar och annat. Det fungerar.
  • ANT
    Underlättar build-processen.
  • Apache [via XAMPP]
    Eller Apache HTTP Server. A:et i LAMP. En webbserver.
  • Aptana
    "The industry's leading web application IDE"? Ledande eller inte så är det en trevlig utvecklingsmiljö som främst riktar sig mot webbutvecklare. Med inbyggt FTP-stöd och massor av annat godis. Aptana finns både för Windows och Linux.
  • BabySmash
    Scott Hanslemans spel för små barn. Absolut nödvändigt.
  • Camstudio
    Ett verktyg för att spela in film från din skärmbild. Camstudio är gratis, Camtasia kostar pengar.
  • Edit Cassini web server
    En lättare webbserver som kan köra .NET-applikationer. Cassini var det enklaste sättet att installera Umbraco lokalt före MS Web Platform Installer.
  • cUrl
    cUrl har jag mest använt för att skicka Solr-kommandon över http via kommandopromten. Men det kan så väldigt mycket mer. Dessutom verkar det finnas för de flesta plattformar. Inlusive MiNT.
  • Drupal [via XAMPP]
    Behöver du ett webbpubliceringssytem byggt i PHP behöver du Drupal eller Typo3.
  • Eclipse
    En utvecklingsmiljö (IDE). Populär bland Javautvecklare.
  • FeedReader
    Jag står och velar mellan att läsa bloggar och annat RSS-material på nätet eller i en applikation. FeedReader har fungerat bra för XP, med automatisk nedladdning av poddradiosändningar och annat. Finns i en betalversion där man kan synka FeedReader över webben. De har också produkter för att hjälpa företag få ut den här typen av material till sina anställda.
  • FileZilla Client [portable app]
    FTP-klient. Jag använder den dagligen. Att FileZilla finns för Ubuntu är bekvämt.
  • Firebug [Firefox extension]
    Ett måste för webbutvecklaren. Jag använder den mest för felsökning av AJAX-anrop.
  • Firefox [portable app]
    Den webbläsare jag använder mest.
  • Gimp [portable app]
    Gratis bildbehandling.
  • Gmote server
    Gmote Server gör att du kan använda din Android-telefon för att styra din dator över nätverket.
  • GVim
    För att man måste.
  • InfraRecorder [portable app]
    Bränna skivor, skapa ISO-filer.
  • Inkscape [portable app]
    Sparsamt använt, men man använder det för att skapa skalbara bilder, så kallade SVG:er
  • Java SDK
  • Last. FM-Skrobblaren
    För att hålla koll på vad jag lyssnar på hela dagarna.
  • MS Office
    För att man måste?
  • MS SQL Server
    För Umbraco.
  • MS Web Platform Installer
    Gör IIS-konfiguration till ett icke-problem.
  • MySQL [via XAMPP]
    En gratis databasmotor. M:et i LAMP.
  • MySQL WorkBench
    För att administrera och skriva frågor mot MySQL-servrar.
  • NUnit
    Testramverk för .NET. Bygger på xUnit. När man använder SpecFlow kan det vara lite enklare att komma igång om man använder NUnit istället för MS Test. Dessutom kan man dra nytta av taggningarna som man kan göra i sina Gherkin-filer.
  • Notepad++
    En bra och snabb texteditor. Jag hade länge Crimson editor för dess FTP-stöd. Numera
  • OpenOffice [portable app]
  • OpenPipeline
    Ett ramverk för att hantera metadataströmmar som sedan ska in i någon sorts sökmotor eller repository. Idén och gränssnittet är mycket lovande. Funktionen är inte lika bra. Skrivet i Java.
  • PChat [portable app]
    IRC-klient.
  • Pencil [Firefox extension]
    Det finns många verktyg för att göra Wireframes. Pencil är gratis och finns som en Firefoxplugin
  • PHP [via XAMPP]
  • phpMyAdmin [via XAMPP]
    För att administrera MySQL-servrar över webben. Mest använder jag MySQL Workbench
  • Edit: Putty
  • Selenium IDE [Firefox extension]
    Skapa automatiska tester i Firefox. Exportera dem sedan som kod.
  • Solr
    Sökmotor för det mesta.
  • Umbraco
    SUB:s nästa webbplats använder detta danska open source-webbpubliceringsystem för .NET. Lätt att komma igång med och att utvecka i.
  • Web Developer [Firefox extension]
    Nödvändigt för att hålla koll på CSS:er och annat när du utvecklar för webben.
  • Visio
    Flödessceman. När MindMeister inte räcker till.
  • Visual Studio Team System 2008
  • VLC
    Minns ni tiden före VLC? Det gör jag.
  • XAMPP
    Hela LAMP-paketet och mycket mer. Allt ihopbuntat och redo att köras. Inte för skarpa lösningar, men det är ett snabbt sätt att få igång en egen utvecklingsmiljö
  • XERXES
    Ett webbgränssnitt utanpå MetaLib.

Vad borde jag ha?

• Skärmdumpar
    Det måste finnas ett enklare sätt att hantera skärmdumpar än att klistra in dem i Paint varje gång.
  • En reflector, kanske Lutz .NET reflector. En av tio Must-Have Tools Every Developer Should Download Now
  • En profilerprogramvara för .NET. Jag testade Ants Profiler när jag arbetade på Riksdagsbiblioteket. Det var fascinerande att se sin applikation utfläkt och detaljstuderad. Dubbla PageLoads och annat som man gärna vill glömma visades allt för tydligt.
  • Re-Sharper. Eller är det fusk?
  • Fedora Commons
    Vi har Fedora på en annan server.
  • CygWin

Vad har du i verktygslådan?